خیدو فان روسوم میگوید:
لذت برنامهنویسی پایتون باید در دیدن کلاسهای کوتاه، مختصر و خواندنی باشد. زیبایی پایتون در این است که مقدار کمی کد بصورت واضح عملکردهای زیادی را بیان میکنند. مجموعه کدهای طولانی خواننده را خسته میکند.
رابط کاربری گرافیکی یا GUI، یکی از سه سنگ بنای اصلی هر برنامه است، دو مورد دیگر امنیت و عملکرد هستند. حفظ تعادل مناسب بین این سه جنبه حیاتی میتواند در اطمینان از تجربه کاربری بصری و یکپارچه کمک کند. داشتن یک رابط کاربری مینیمالیستی و در عین حال قوی بسیار مهم است. دورانی که توسعه دهندگان برای ایجاد رابط کاربری عالی در غیاب ابزارهای قدرتمند مانند فریمورکها، ذهن خود را درگیر میکردهاند، به پایان رسیده است.
محبوبیت روزافزون پایتون، منحنی یادگیری روان، پذیرش گسترده در دنیای واقعی، پایتون را زبان برنامهنویسی قانعکنندهای برای سال 2020 مبدل ساخته است. پس از درک کامل اصول اولیه برنامه نویسی پایتون، چالش بعدی که مبتدیان با آن روبرو هستند، ایجاد رابط کاربری است. فریمورکهای زیادی برای پایتون وجود دارد که به صورت تخصصی به توسعهدهندگان برای ایجاد رابطهای کاربری زیبا و در عین حال بسیار کاربردی با برنامههای مدرن کمک میکنند.
همرویشیهای عزیز، پیش از این آموزش مقدماتی تا پیشرفته پایتون در همرویش منتشر شد. برای آشنایی کلی با این دوره جامع پیشنهاد میکنم فیلم معرفی زیر را ببینید:
برای دریافت کامل بسته آموزش پایتون (+) کلیک کنید.
آیا میدانید؟
بر اساس وبسایت Stackoverflow، اکثر توسعهدهندگان از پایتون استفاده میکنند.
GUI چیست؟
رابط کاربری گرافیکی (GUI) اولین چیزی است که کاربر هنگام بازکردن برنامه یا وبسایت میبیند و با آن تعامل برقرار میکند. داشتن GUI خوب در افزایش شهرت و تعداد کاربران پلتفرم بسیار موثر است.
یک رابط کاربری معمولاً شامل مجموعهای از عناصر بصری مانند آیکنها (icons)، دکمهها (buttons)، گرافیک (graphics)، متن نمایش داده شده (displayed text) و چندین شکل دیگر ورودی، مانند چکباکس (checkbox)، کادر ورودی متن (input box) و موارد دیگر است.
بخش مهمی از تجربه کاربر در برنامه یا وبسایت را، ترکیب عناصر بصری ذکر شده تشکیل میدهد. ورودی این عناصر بصری میتواند از رسانههای معمول، مانند صفحهکلید، ماوس، و صفحات لمسی باشد.
بهترین فریمورک GUI پایتون برای توسعهدهندگان
تمرکز بر تکمیل رابط کاربری خوب است اما به همان اندازه، مهم این است که بهترین تجربه ممکن را برای کاربر ارائه دهیم. پایتون فریمورکهای زیادی برای توسعه GUI دارد. برخی از محبوبترین فریمورکهای GUI پایتون را جمعآوری کردهایم که لیست آن در پایین آورده شده است.
1- PyQt5
توسعهدهنده: Computing Riverbank (کمپانی ریوربانک)
بسته PyQt در فریمورک Qt ساخته شده است. یک فریمورک چندسکویی است که برای ایجاد تعداد زیادی برنامه برای سیستمعاملهای مختلف استفاده میشود. بسته PyQt5 شامل مجموعه مفصلی از انقیادها (bindings) برای پایتون بر اساس آخرین نسخه فریمورک Qt است.
PyQt5 کاملاً کراسپلتفرم است. با استفاده از قدرت PyQt5، توسعهدهندگان میتوانند برنامههایی را برای سیستمعاملهایی مانند Windows ، Mac ، Linux ، iOS ، Android و موارد دیگر ایجاد کنند.
هم رویش منتشر کرده است:
آموزش PyQt5 -- پای کیوت مقدماتی تا پیشرفته همراه پروژه
در مورد ایجاد GUIها، PyQt5 ابزارهای چشمگیر QtGui و ماژول QtDesigner را ارائه میدهد، که ویجتهای بصری متعددی را داراست و توسعهدهنده میتواند با کشیدن و رهاکردن (drag and drop) ساده آنها را پیاده کند. البته، امکان ایجاد این ویجتها توسط کد نیز وجود دارد، همچنین به شما این امکان را میدهد که برنامههای کاربردی کوچک و بزرگ را با سهولت ایجاد کنید. ماژولار بودن پایتون در قالب برنامههای افزودنی به PyQt5 میرسد و ویژگیهای بسیار زیادی از ساختار GUI را به توسعهدهنده میدهد.
میتوانید PyQt5 را با دستور pip install PyQt5″ ” نصب و تست کنید.
2- Tkinter
توسعهدهنده: فردریک لوند
Tkinter در بین اکثریت توسعهدهندگان پایتون به عنوان جعبه ابزار GUI شناخته میشود، و برای تجهیز توسعهدهندگان با رابط استاندارد به مجموعه ابزار Tk GUI با اتصالات پایتون ایجاد شده است. در دنیای Tkinter، اکثر عناصر بصری که با آنها آشنا هستیم ویجت نامیده میشوند و هر یک از این ویجتها سطح متفاوتی از قابلیت سفارشیسازی را ارائه میدهند.
Tkinter برای همه سیستمعاملهای اصلی در برنامههای فعلی پایتون قابل استفاده است و مجموعهای از عناصر متداول را ارائه میدهد. فهرست برخی از آن عناصر بصری عبارتند از:
- Frame: برای ارائه ساختار به برنامه استفاده میشود.
- Buttons: برای گرفتن ورودی از کاربر استفاده میشود.
- Checkbuttons: برای انتخابها استفاده میشود.
- Labels: برای نمایش اطلاعات متنی استفاده میشود.
- Files Dialogs: برای بارگذاری یا بارگیری فایلها در/از برنامه استفاه میشود.
- Canvas: فضایی برای طراحی یا نقاشی المانهایی مانند نمودارها و طرحها فراهم میکند.
3- Kivy
توسعهدهنده: Kivy Organization
Kivy با ترکیبی از Python و Cython نوشته شده است. یک فریمورک GUI متن باز (Open Source) برای ایجاد برخی از بصریترین رابطهای کاربری است و شامل برنامههای چند لمسی است که از رابط کاربری طبیعی(NUI) استفاده میکند.
NUI نوعی رابط است که در آن کاربر به طور طبیعی در مورد تعاملات مختلف ارائه شده توسط رابط کاربری می آموزد، در حالی که معمولاً نامرئی هستند.
با Kivy، طراحان رابط میتوانند یک بار کدگذاری کرده و در چندین سیستم عامل پیاده کنند، در حالی که پشتیبانی داخلی OpenGL ES2 به آنها امکان میدهد از تکنیکهای گرافیکی و طراحی مدرن و قدرتمند استفاده کنند.
هم رویش منتشر کرده است:
آموزش کیوی (بسته جامع) ----- ساخت اپ موبایل و دسکتاپ با پایتون و Kivy
رایجترین استفاده از فریمورک Kivy در دنیای واقعی را میتوان در برنامههای Android و iOS مشاهده کرد. سایر پیادهسازیهای گسترده این فریمورک را میتوان در رابط کاربری دستگاههای لینوکس، ویندوز، رزبریپای و سیستم عامل Mac مشاهده کرد. با پیروی از دستورالعملهای نصب ارائه شده در وبسایت کیوی (Kivy) ، به راحتی میتوانید این فریمورک را در سیستم خود نصب کنید.
4- wxPython
توسعهدهنده: رابین دان
wxPython در اصل یک ماژول افزودنی پایتون است که به عنوان یک بسته برای API wxWidgets عمل میکند. wxPython به توسعهدهندگان پایتون اجازه میدهد تا رابطهای کاربری بومی ایجاد کنند که هیچ سرباری به برنامه اضافه نمیکند. قابلیت کراس پلتفرمی wxPython امکان استقرار در سیستمعاملهایی مانند Windows ، Mac OS ، Linux و سیستمهای مبتنی بر یونیکس را بدون هیچ تغییری میدهد.
توسعهدهنده آن پروژه Phoenix را به عنوان جانشین wxPython با پشتیبانی از Python 3 منتشر کرد. این برنامه برای اجرای تمیز پایتون از جعبهابزار wxWidgets ساخته شده است. اگر علاقه دارید این فریمورک را امتحان کنید، با فرمان “ pip install wxPython ” میتوانید آنرا نصب کنید.
5- Libavg
توسعهدهنده: آلفرد بیگلر
فریمورک GUI متنباز Libavg با زبان ++C توسط Ulrich Von Zadow نوشته شده است. به عنوان یکی از بهترین فریمورکها برای توسعه رابطهای کاربری برای دستگاههای لمسی عمل میکند.
جنبههای گرافیکی زیادی مانند رمزگشایی ویدئو، جلوههای بصری و ترکیببندی، همه با شتاب سختافزاری از طریق Shaders OpenGL و GPU انجام میشود تا تصاویری صاف و غنی از گرافیک ارائه دهد.
libavg از اکثر درایورهای متداول لمسی پشتیبانی میکند و طیف وسیعی از ویژگیها مانند پشتیبانی از دوربین، ترازکردن متن، پشتیبانی از انیمیشن، جلوههای GPU مانند تاری، سایهها و موارد دیگر را ارائه میدهد.
همچنین یک موتور طرحبندی صفحه پیشرفته دارد که چرخش، مقیاسبندی، برش، ترکیب حالتها و سایر تکنیکهای دستکاری عناصر بصری را ارائه میدهد.
برای اطمینان از زمان اجرای فوقالعاده سریع، libavg با ++C ساخته شده است. توسعهدهندگانی که بهترین عملکرد را از برنامه خود میخواهند، از libavg ناامید نمیشوند. دستورالعمل نصب را میتوانید در وبسایت libavg پیدا کنید.
6- PySimpleGUI
توسعهدهنده: مایک بی
کسانی که تازه برای توسعه برنامه پایتون را شروع کردهاند، ممکن است در ابتدا استفاده از بسیاری از فریمورکهای رابط کاربری گرافیکی پایتون را مشکل بدانند. PySimpleGUI توسط مایک بی، در سال 2018 ایجاد شد. هدف این بود تا برنامهنویسان مبتدی پایتون بدون نیاز به صرف زمان زیاد، در مورد انتخاب گزینههای مختلف، وارد توسعه GUI شود.
PySimpleGUI 4 مورد از فریمورکهای رایج GUI پایتون را که شامل Qt ، Tkinter ، WxPython و Remi است، در اختیار میگیرد و با اجرای کد، مشکلات آنها را چند درجه کاهش میدهد.
مبتدیان این امکان را دارند که فریمورک GUI دلخواه خود را انتخاب کرده و دسترسی آسان به عناصر مختلف را برای ایجاد رابط کاربری بصری، بدون گیج شدن در فریمورکها به همراه داشته باشند. این بدان معنا نیست که توسعهدهندگان با تجربه فقط به نسخههای ساده شده فریمورکهای مورد علاقه خود دسترسی خواهند داشت، بلکه گزینهای برای به دستآوردن قابلیتهای کامل بومی هنوز وجود دارد.
7- PyForms
فریمورک PyForms یک لایه نرمافزاری پایتون است. هسته اصلی این فریمورک برای فرمهای ویندوز است. PyForms به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا رابطهای کاربری شگفتانگیز و بسیار تعاملی ایجاد کنند. PyForms قابلیت کراسپلتفرمی دارد و کندیهای غیرضرور را حذف میکند. از طرفی نمونههایی از چندین کتابخانه معروف گرافیک محور، مانندPyQt ،OpenGL و موارد دیگر را ارائه میدهد تا به توسعه دهندگان در ایجاد رابط کاربری برای برنامههای خود کمک کند.
کتابخانه PyForms به 3 بخش تقسیم میشود که شاملPyForms-GUI ، PyForms-Web و PyForms-Terminal است. هر یک از این لایهها امکان اجرای برنامه را در وب، ترمینال و GUI ویندوز فراهم میکند. PyForms با تمرکز بر ماژولار بودن، برای ایجاد سریع نمونههای اولیه مناسب است و همچنین میتواند در مراحل بعدی برنامه، کار کوتاهی در زمینه نگهداری انجام دهد.
نصب با دستور “pip install pyforms” انجام میشود که هر سه کتابخانه را نصب میکند، همچنین اگر میخواهید از کتابخانهها به صورت جداگانه استفاده کنید، این امکان نیز وجود دارد.
8- wax
فریمورکی به نام wxPython را که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم به خاطر دارید؟ درست مانند wxPython یک بستهبندی برای جعبهابزار wxWidgets GUI، فریمورک wax GUI است و از بستهبندی wxPython سازندهتر است. مانند دیگر فریمورکهای محبوب، واکس (wax) نیز به عنوان یک ماژول افزودنی برای پایتون اجرا میشود. wax از ساخت برنامههای چندپلتفرمی پشتیبانی میکند.
ایده پشت wax این است که با حذف جنبههای سطح پایین wxPython به توسعهدهندگان برنامه، دسترسی سادهتری به عناصر و اشیاء پایتون برای ایجاد GUI ارائه دهد. از آنجا که پلتفرم اصلی wxWindows بسیار کارآمد است، فریمورک wax از همان میزان کارایی و سرعت برخوردار است که از ویجتهای بومی ارائه شده توسط این پلتفرم استفاده میکند.
9- PySide2
توسعهدهنده: The Qt Company
PySide2 توسط همان شرکتی ساخته شده است که فریمورک توسعه برنامه Qt را به طور گسترده در اختیار کاربران قرار داده است. با نگاه دقیق، با عبارت “Qt for Python Project” روبرو میشوید، که چیزی جز وظیفه انتقال PySide برای پشتیبانی از Qt5 نیست، در حالی که خود فریمورک درحال حاضر PySide2 نامیده میشود.
اکنون به عنوان ماژول پایتون بهصورت رسمی برای پروژه Qt for Python لقب گرفته است. این پروژه توسعهدهندگان پایتون را به مجموعهای از ابزارها و کتابخانهها برای ایجاد سریع و انعطافپذیر ابزارهای شگفتانگیز رابط کاربری که Qt5 و بالاتر ارائه میدهد، سوق میدهد.
PySide2 همچنین پشتیبانی قدرتمندی را برای توسعهدهندگان ارائه میدهد. مستندات PySide2 به بخشهایی مانند آموزش، راهنمای ویدیویی، نمونه ها، اسناد API و موارد دیگر تقسیم شده است تا انواع موضوعات موجود در فریمورک را پوشش دهد. نرم افزار کنترل AMD Radeon، راهحلهای سرگرمی کابین خلبان برای مرسدس مینیکوپر و سیستمهای ناوبری TomTom تنها برخی از نمونههای پیشرفته و مدرن هستند که روی Qt اجرا شدهاند.
10- PyGUI
توسعهدهنده: دکتر گرگوری اوینگ
پروژه Python GUI که معمولاً فریمورک PyGUI شناخته میشود، یک API ساده است که توسعهدهندگان را قادر میسازد با استفاده از عناصر بومی برای برنامههای پایتون رابط کاربری ایجاد کنند. فریمورک PyGUI که یک API نسبتاً سبک است، کد اضافی بسیار کمی بین برنامه پایتون و پلتفرم هدف اضافه میکند. PyGUI در حال حاضر از ایجاد برنامههای کاربردی برای سیستمهای مبتنی بر یونیکس، Windows و سیستمعامل Mac پشتیبانی میکند.
برای سادهتر کردن توسعه، مستندات کل کتابخانه در پایتون وجود دارد و نیاز به مراجعه به سایر کتابخانههای GUI را حذف میکند. PyGUI برای پایتون 3 در دسترس است و از افزونههایی که امکان استفاده از OpenGL و GTK را میدهد پشتیبانی میکند.
نتیجه
در حال حاضر، طیف گستردهای از فریمورکهای GUI در پایتون مانند TkInter ،Kivy ،PyForms و موارد دیگر را داریم که برای افزایش قدرت رابطهای کاربری طراحی شده است و توسعهدهندگان دوست دارند از آنها استفاده کنند. امیدواریم این لیست به جستجوی شما برای انتخاب بهترین فریمورکهای رابط کاربری گرافیکی پایتون پایان دهد یا حداقل آن را تا حدی کوتاه کند.
کلیدواژگان
بهترین رابط گرافیکی پایتون | فریمورک GUI پایتون | بهترین فریمورک GUI پایتون | بهترین فریمورک رابط گرافیکی پایتون | فریمورک رابط گرافیکی پایتون | رابط گرافیکی پایتون | Gui چیست | رابط گرافیکی چیست | رابط گرافیکی در پایتون | gui در پایتون | بهترین رابط گرافیکی پایتون
منبع
top-10-python-gui-frameworks-for-developers
2 دیدگاه برای “بهترین رابط گرافیکی پایتون — 10 فریمورک برتر برای توسعه دهندگان ”
سلام
من برنامه نویس اپلیکیشن هستم
با سی شارپ برنامه می نویسم
میخوام برنانه هامو مانند حسابداری تحت وب کنم
به نظر شما با پابتون میشه این کار رو کرد ؟
آیا قدرت سی شارپ رو داره؟
ممنون میشم اظهار نظر کنید
سلام وقت بخیر. اگه منظورتون اینه که برنامه دسکتاپی بنویسید که امکان ارتباط با یک سرور هم مثلا برای چک لایسنس و … داشته باشه سی شارپ برای زدن برنامه های دسکتاپ گزینه بهتریه. البته در پایتون و مثلا با پای کیوت (+) میشه اپ دسکتاپ زد ولی خب زدن اپ با ویژوال استودیو راحت تره.
اما اگه اگه منظورتون اینه که از اساس قصد دارید وب اپلیکیشن بزنید و نمی دونید از چه زبانی استفاده کنید فریمورک Django در پایتون مثل ASP.Net در سی شارپ در دنیا محبوبه و امکانات خوبی هم داره ضمن این که امکان استفاده از کتابخونه های هوش مصنوعی و تحلیل داده پایتون هم طبیعتا فراهمه. اما دقت کنید اگه به سی شارپ و مثلا ASP خیلی مسلط هستین امکان این هم هست که اپلیکیشن تحت وب خودتون رو با سی شارپ بزنید و بعدها برای کارهای هوشمندسازی با API به سرور جداگانه ای که مثلا صرفا برای این کار با پایتون زده شده اتصال بدین.