همانطور که میدانید شرکت فیسبوک به تازگی نام خود را به متا (Meta) تغییر داده است. این شرکت آینده دنیای اینترنت را مفهومی به نام متاورس اعلام کرده است. در اوایل امسال Epic، سازنده بازی آنلاین چند نفره Fortnite، یک میلیارد دلار سرمایه، جمعآوری کرد. این نشان میدهد که سرمایهگذاران مایلند پول زیادی برای تجربههای آنلاین غوطهوری (یک جهان سه بعدی مجازی پیرامون شما) صرف کنند.
متاورس به بزرگترین کلیدواژه در دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. به طوریکه هر سرمایهگذار، خواهان سهمی از آن است. اما واقعا این مفهوم متاورس چیست ؟ آیا تنها درباره عینکهای واقعیت مجازی و بازیها است؟ آیا در حال حاضر بیش از حد در جایگاه بالایی قرار گرفته است؟ فرصتهای بزرگ پولسازی در آن کدامند؟ در ادامه این مقاله، به بررسی برخی از این سوالات میپردازیم.
متاورس (Metaverse) چیست؟
نیل استفنسون، نویسنده مطالب علمی تخیلی، در سال 1992، در کتاب خود با نام Snow Crash، اصطلاح متاورس را ابداع کرد. او این اصطلاح را بهمعنای جهان ساخته شده توسط رایانه در نظر گرفته است. به طور کلی فرادنیا یا متاورس، یک دنیای مجازی بسیار فراگیر و اشتراکی است که در آن، افراد برای بازی، معاشرت و کار جمع میشوند.
همچنین متاورس با توسعه Web3.0 مرتبط است. برخی معتقدند متاورس فصل بعدیِ وجودی اینترنت خواهد بود. فصلی که بر پایه بلاکچین ساخته شده است و به صورت تئوری، دسترسی و قدرت را به صورت دموکراسی در میآورد. همچنین تسلط بزرگترین شرکتهای فناوری را نیز تضعیف میکند.
مفهوم فرادنیا، مفهوم جدیدی نیست. در اوایل دهه 2000، پیشگامان زیادی برای متاورس وجود داشتند. از جمله Second Life (که توسط آزمایشگاه لیندن در سال 2003 راه اندازی شد) و Habbo Hotel، ساخته Finland’s Sulake . از آن زمان توجه بیشتر مردم به آنها کاهش یافته است، اما هر دو هنوز وجود دارند. Second Life هنوز 200000 کاربر فعال روزانه دارد.
راهاندازی متاورس
شرکتهای بزرگ فناوری تمام امکانات خود را در متاورس به کار گرفتهاند. مارک زاکربرگ در راس این امور قرار دارد. این در حالی است که مایکروسافت، قصد ایجاد متاورس سازمانی را دارد.
با این حال، بازیهای چندنفره آنلاین مانند Fortnite،Minecraft (متعلق به مایکروسافت) و Roblox، از قبل بازیهای اجتماعی را به یک پدیده مشهور تبدیل کردهاند. همچنین پلتفرمهایی که نقش سازندهای برای توسعه متاورس دارند را ایجاد کردهاند. برخی از توسعهدهندگان بازیها بر این باورند که Roblox، همان بازی مکعبی که مورد علاقه کودکان 7 تا 12 ساله است، میتواند قدرتمندترین پلتفرم متاورس آینده باشد. به طور مثال بازی Minecraft بر روی نرمافزار ابری Hadean اجرا میشود که میتواند به هزاران کاربر در هر دنیا برسد.
در حال حاضر تنها، قدرت محاسباتی برای تبدیل واقعیت مجازی به مقیاس غوطهوری (جهان سه بعدی مجازی) در حال پدیدار شدن است. شرکتهایی مانند Hadean و Improbable در ایجاد محاسبات توزیع شده در مقیاس بزرگ تخصص دارند. آنها میتوانند 10000 بازیکن را به طور همزمان در یک سرور دریافت کنند. بسیاری از شرکتهای متاورس در مورد میزبانی کنسرتها و رویدادهای ورزشی برای 50000 نفر به طور همزمان صحبت میکنند. چیزی که حتی فکر کردن به آن هم تا چند سال پیش، غیرممکن بود.
ارزهای رمزنگاری شده و توکنهای غیرقابل تعویض (NFT)، خرید و فروش را در داخل متاورس آسانتر و فرصتهای تجاری را فراهم میکنند. اما مهمتر از آن، توکنهای قابل مبادله هستند که در نهایت امکان جابجایی هویت مجازی و کالاها را بین جهانهای مختلف متاورس ممکن میسازند. برای مثال میتوانید شمشیر پیکسلی خود را از یک بازی Roblox بگیرید و آن را به یک تفنگ قدرتمند در Fortnite تبدیل کنید.
زمانی این پدیده رخ میدهد که متاورس واقعاً به «متا» تبدیل شود. بنابراین کاربران میتوانند بیوقفه بین پلتفرمها، درست مانند رمانهای علمی تخیلی مانند Snow Crash و Ready Player One، جابجا شوند. این اتفاق همانند زمانی است که در دهه 1990، امکان ارسال پیامک، از طریق شبکههای مختلف با استفاده از تلفن همراه ایجاد شد. پدیدهای که از انتظار هر فردی فراتر بود.
آیا متاورس تنها درباره بازیهای ویدیویی است؟
بازیها به عنوان یک نقطه شروع محسوب میشوند. اما با در نظر داشتن دیدگاه گستردهتر Web3.0 متوجه میشویم که متاورس بسیار بیشتر از اینها است. Fortnite میزبانی کنسرتهای برخی از خوانندگان را بر عهده گرفته است. در حالی که کنسرت یکی از خوانندگان، Lil Nas X، در سال گذشته 33 میلیون بازدید داشته است. (مستندات کنسرت خوانندگان به میزبانی Fortnite)
به همین دلیل استارتاپهایی مانند Stage11 در پاریس بسیار جالب واقع شدهاند. Stage11، که به تازگی یک سرمایه اولیه به مبلغ 5 میلیون دلار از Otium Capital جمعآوری کرده است، در حال ایجاد تجربیات موسیقی غوطهوری (یک جهان سه بعدی مجازی) در متاورس است. این استارتاپ با هنرمندانی مانند دیوید گوتا، اسنوپ داگ، نی یو و آکون مشارکت کرده است.
تعداد زیادی از خلاقان، از نوازندگان گرفته تا طراحان مد، کسب و کار خود را حول ارائه کالاها و خدمات برای متاورس ایجاد خواهند کرد. Gravity Sketch در لندن، اخیراً یک اتاق همکاری مجازی راهاندازی کرده است که در آن، طراحان بر روی پروژه طراحی سه بعدی یکسانی میتوانند از راه دور کار کنند.
در حوزههای تجاری به صورت متمرکزتر، پتانسیل برگزاری جلسات، آموزش و مراقبتهای بهداشتی وجود دارد. به عنوان مثال، استارتاپ سوئدی Warpin، در حال ساخت ویدیوهای آموزشی واقعیت مجازی برای شرکتها است. این شرکت، یک پروژه آزمایشی با خدمات پزشکی دیجیتال Kry انجام داد. در آن، بیمارانی که دارای اضطراب اجتماعی هستند، میتوانند با رفتن به مجمعهای اجتماعی مجازی همراه با یک درمانگر، با ترسهای خود روبرو شوند و آنها را برطرف کنند.
هم رویش منتشر کرده است:
آموزش پایگیم پروژه محور --- ساخت بازی فضایی با پایتون و Pygame
حتی Nvidia’s Omniverse که خالق یک همزاد دیجیتالی از کارخانه BMW است، بخشی از یک نوع متاورس است. یک متاورس امکان دارد خیلی جالب نباشد. اما هنوز هم دارای اهمیت است، زیرا متخصصان میتوانند در آن با یکدیگر همکاری کنند.
مایک آلندر، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران استودیو Talewind که در حال توسعه بازیها برای پلتفرم Roblox است؛ میگوید:
«به طور کلی هر شرکتی احتمالاً به نوعی در متاورس حضور خواهد داشت. در حال حاضر هر شرکت یک وبسایت دو بعدی دارد. این در حالی است که در متاورس، یک نسخه سه بعدی از آن را خواهند داشت.»
صدها شرکت، از استارتاپهایی که در مراحل اولیه هستند، تا غولهای فناوری، در حال حاضر جایگاه خود را در اکوسیستم متاورس پیدا کردهاند.
آیا نیازی به زدن عینک واقعیت مجازی است؟
خیر_ برخی از تجربیات متاورس به هدستهای واقعیت مجازی احتیاج دارند. به عنوان مثال، جلسات و آموزشهای همهجانبه. بنابراین شرکتهایی مانند Varjo و Magic Leap که عینکهای واقعیت مجازی را تولید میکنند و شرکتهایی مانند Ultraleap و Gleechi که در حال توسعه ردیابی دستی و راههایی برای دستکاری اشیاء مجازی هستند، قطعا ارزش تماشا را دارند.
تعداد کمی از بچهها، Roblox یا Minecraft را با عینک واقعیت مجازی بازی میکنند. زیرا بیشتر آنها در دستگاههای تلفن همراه هستند.
Emma Ridderstad، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران Warpin گفته است:
“قبل از اینکه بخواهیم از عینک استفاده کنیم؛ از تلفن همراه استفاده میکنیم و واقعیت افزوده را در موارد مختلفی تجربه میکنیم. بهعنوان مثال، امتحان کردن کفش قبل از خرید، امتحان کردن انواع آرایش.”
هم رویش منتشر کرده است:
آموزش واقعیت افزوده با پایتون و OpenCV
خطرات اصلی متاورس چیست؟
وکلا معتقدند که در متاورس، اختلافاتی بر سر مالکیت معنوی و مالکیت، حفاظت از دادهها، صدور مجوز محتوا و همچنین خطراتی پیرامون داراییهای رمزنگاری ایجاد خواهد شد. برای ایجاد و برقراری قوانین، اقدامهای قانونی بسیاری باید انجام گیرد. برای مثال در ماه سپتامبر، Roblox همراه با انجمن ناشران موسیقی ملی ایالات متحده، قوانینی را وضع کردند که بر اساس آن هنرمندان بتوانند به آسانی کار موسیقی خود را در متاورس شروع و آن را به نمایش بگذارند. (مستندات قوانین وضع شده)
ایزابل فاکس، شریک عمومی Outsized Ventures که اخیراً در Hadean سرمایهگذاری کرده است، معتقد است که بزرگترین مشکل برای سرمایهگذاران، یافتن و شناسایی شرکتهایی است که یک متاورس جذاب برای اینکه مردم به آن ملحق بشوند، بسازند.
همچنین او گفته است:
« برخی از بنیانگذاران رویکرد “بساز و سپس خواهند آمد” را در پیش خواهند گرفت و با شکست مواجه میشوند. موفقیت یا شکست خوردن سریع اتفاق میافتد. در آخر نیز بهترین تیم پیروز خواهد شد.»
طبق گفته آنتوان مویرود، رهبر سرمایهگذاری در EQT Ventures هم، خطر دیگری که درباره متاورس وجود دارد این است که، متاورس بسیار پراکنده باقی میماند. به طوریکه افراد نمیتوانند هویت مجازی خود را در پلتفرمهای مختلف نشان دهند.
کسبوکارهای متعددی در تلاش هستند تا به پلی میان دنیاهای مختلف مجازی تبدیل شوند. اما مشکلی که وجود دارد این است که، هیچ برنده قویای وجود ندارد که جوامع پراکنده را رهبری کند.
آیا غولهای بزرگ فناوری مانند فیسبوک و مایکروسافت بر متاورس تسلط خواهند داشت؟ آیا اصلا مهم است؟
بحثی که وجود دارد این است که، آیا متاورس توسط یک شرکت مانند فیسبوک اداره میشود یا چندین شرکت با یکدیگر همکاری میکنند.
ژان فیلیپ ورگنه، دانشیار دانشکده مدیریت UCL، در مقاله اخیر خود درباره متاورس نوشته است:
” فیسبوک در متاورس، مواردی را پیشنهاد میکند که کنترل بسیار متمرکزی بر کل اکوسیستم دارد. مدل جایگزین با آنچه در فضای بلاکچین وجود دارد، تحقق مییابد. در آن چندین ارز دیجیتال باهم همزمان وجود دارند و شرکتهای متعددی نیز با هم همکاری میکنند. این میتواند جنگی باشد که در 10 سال آینده رخ میدهد.”
این در حالی است که اکثر ناظران متاورس، شک دارند فیسبوک بتواند بر متاورس تسلط یابد.
Moyroud عقیده دارد:
« تسلط فیسبوک بر متاورس بعید به نظر میرسد. اکثر افرادی که بر روی متاورس کار میکنند، تمایل به وجود دو ویژگیِ باز بودن و غیر متمرکز بودن، دارند. برای تحقق این امر، وجود یک جامعه متنوع و رقابتی بسیار مهم است. بنابراین تا زمانی که آن بازیکنان بزرگ، راهی برای شکستن توزیع دنیای دیجیتال و محصولات پیدا نکنند، نمیتوانند به عنوان برنده شناخته شوند.»
همانطور که Twitch در گذشته نشان داده است، رهبر بازار در متاورس از یک رقیب خواهد آمد.
اولیویه مارترت، مدیر شرکت فرانسوی VC Serena، گفته است:« فیسبوک یا مایکروسافت در تلاش برای حرکت به سمت متاورس هستند. زیرا فرصت قابل توجهی برای آنها است. اما همانطور که Twitch در گذشته نشان داده است؛ رهبر بازار در متاورس، یک رقیب خواهد بود.» شرکت او در اوایل سال جاری در شرکت بازیهای متاورس Powder سرمایهگذاری کرده است.
آیا متاورس در حال حاضر بیش از حد در جایگاه بالایی قرار گرفته است؟
در حال حاضر موضوعات زیادی در این حوزه وجود دارد. اما سرمایهگذاری در این زمینه همچنان کم است. در ماه آوریل، شرکت بازیهای آمریکایی Epic، یک میلیارد دلار سرمایه به رهبری سونی جمعآوری کرد. هفته گذشته نیز Sandbox، استودیوی بازیسازی متعلق به VC Animoca در هنگ کنگ، یک سرمایهگذاری 93 میلیون دلاری از سری B به رهبری SoftBank جمعآوری کرده است.
Moyroud گفته است:
« وقتی صحبت از پول به میان میآید، سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال و وب نسخه 3، خود را نشان میدهد. اما به علت اینکه این حوزه، یک فضای نوپایی است که هر روز موارد استفاده در آن توسعه مییابد؛ خود اعداد بهندرت زیاد هستند.»
سرمایهگذاران در اکثر مواقع به دنبال استارتاپهای جوانی هستند که ارزش حمایت را داشته باشند. بیشتر سرمایههایی که برای تامین مالی صرف شده است، مربوط به اولینها و سری A بوده است.
جورجینا فلس، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Talewind میگوید:
« 12 ماه آینده، دورهای حیاتی خواهد بود. سرمایهگذاران بزرگی مانند Sequoia و Coatue در حال بررسی این موضوع هستند و سرمایهگذاریهای بزرگی انجام خواهند داد. همچنین معتقدند که فقط در سه یا چهار شرکت، سرمایهگذاریهای کلانی را انجام میدهند.»
وقتی باهم خلق شود، به یک پدیده انفجاری تبدیل خواهد شد.
Warpin’s Ridderstad میگوید:
« هنوز با قابلیت اینکه بتوان به صورت یکپارچه بین برنامهها جابجا شد، فاصله زیادی وجود دارد. اما زمانی که افراد در سراسر جهان در پروژههای مختلف با یکدیگر همکاری کنند، یک پدیده انفجاری رخ میدهد!»
کلیدواژگان
متاورس چیست به زبان ساده | متاورس یعنی چی | متاورس معنی | متاورس ها چیست | metaverse چیست | درآمد از متاورس | کسب درآمد از متاورس بدون سرمایه | کسب درآمد متاورس | کسب درآمد از متاورس | متاورس فیسبوک | حوزه متاورس چیست | فناوری متاورس چیست | متاورس فیسبوک چیست | در مورد متاورس
منبع
A beginner’s guide to the metaverse (and making money in it)
دوره های آموزشی مرتبط
- آموزش بینایی کامپیوتر با پایتون و OpenCV ___ بسته جامع ۲۹۸,۰۰۰ تومان
- آموزش پردازش تصویر با OpenCV و پایتون (شروع سریع و عمیق) ۸۲,۰۰۰ تومان
1 دیدگاه برای “متاورس (Metaverse) چیست — به زبان ساده در 7 دقیقه ”
تشکر از تمام محتواهای ارزشمندتان. فکر میکنم یک نگاهی به موضوع متاورس رنگ هم میتواند مفید و جالب باشد.