واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR) همیشه یک منبع مهم اشتغال و درآمد برای توسعه دهندگان بوده است. در یک نظرسنجی در سال 2017، مشخص شد که 31 درصد از جامعه جهانی توسعه دهندگان، در پروژههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مشارکت داشتند.
این رقم به طور پیوسته در حال افزایش است. به ویژه در طول همه گیری کرونا و فیس بوک (که اکنون با نام متا شناخته میشود) تخمین میزند که به واسطه چشم انداز خود در مورد متاورس (metaverse)، 10000 شغل جدید را تنها در اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.
متا، به عنوان بخشی از تعهد خود در راستای کمک به تلاشهای توسعهدهندگان، پلتفرم جدیدی را با عنوان پلتفرم حضور (Presence) در کنفرانس Connect در سال 2021 راهاندازی و معرفی کرد.
هدف پلتفرم حضور، این است که همه ابزارهای مورد نیاز توسعه دهندگان برای ساختن جهانهای واقعیت افزوده (AR)، واقعیت ترکیبی (MR) و واقعیت مجازی (VR) را یکپارچه و یکی کند.
در آینده، طراحان و توسعهدهندگان نرمافزار میتوانند به منظور صرفهجویی در تلاش برای ساخت و پیاده سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به ابزارها و قابلیتهای از پیش ساخته شده در پلتفرم حضور اعتماد کنند.
تقریبا میتوان این پلتفرم را یک برنامه توسعهدهنده اپل برای متاورس نامید. تلاشی هماهنگ برای گرد هم آوردن کارشناسان و علاقهمندان برای افزایش دسترسی مجازی متا.
پلتفرم حضور چیست؟
پلتفرم حضور را میتوان به عنوان مجموعهای از قابلیتهای ادراک ماشین و هوش مصنوعی و همچنین پروژههای نمونه تعریف کرد که کمک میکنند تا سرعت صحنه، برنامه، شی و تعامل واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی در محیط متا افزایش پیدا کند.
نکته مهم این است که فیس بوک (متا)، هنوز پورتال Oculus مخصوص توسعه دهندگان ( Oculus for Developers) را تعطیل نکرده است و پلتفرم حضور تا سال 2022 به طور کامل راه اندازی نخواهد شد.
در حال حاضر، این اولین قدم در راستای گرد هم آوردن جامعهای از توسعه دهندگان مستقل است تا به تدریج قابلیتهای واقعیت مجازی متا را گسترش دهند.
هم رویش منتشر کرده است:
آموزش واقعیت افزوده با پایتون و OpenCV
ویژگیهای کلیدی پلتفرم حضور چیست؟
پلتفرم حضور به طور رسمی در اکتبر 2021 در جریان کنفرانس Connect معرفی شد، اما برخی از ویژگیهای آن، از مدتها قبل از برگزاری این کنفرانس هم وجود داشته است.
به عنوان مثال، API عبور (Passthrough) برای اولین بار در سال 2020 راه اندازی شد و اکنون از طریق پلتفرم حضور در دسترس عموم خواهد بود.
در ادامه، لیست کاملی از ویژگیها و قابلیتهای کلیدی پلتفرم حضور آورده شده است:
1- دسترسی به تکنولوژی عبور
عبور (Passthrough)، یک API واقعیت ترکیبی است که به توسعه دهندگان اجازه میدهد اشیاء مجازی را با محیط واقعی ترکیب کنند. هسته اصلی این تکنولوژی، یک فناوری بنیادی است که تصاویر سیاه و سفید تولید شده توسط هدستهای واقعیت مجازی را بر روی دنیای واقعی قرار میدهد.
این API در پلتفرم حضور، امکان سفارشی سازی استایلها، رنگها و کنترلهای بیشتر را برای توسعه دهندگان فراهم میکند.
2- تحت هدایت اصول نوآوری مسئولانه
تمام فعالیتهایی که توسط پلتفرم حضور فعال میشوند، تابع اصول نوآوری مسئولانه متا (Responsible Innovation Principles) خواهند بود. این اصول، از جمله فلسفههای زیربنایی نام تجاری جدید فیس بوک بودند که در کنفرانس Connect 2021 اعلام شد. از توسعه دهندگانی که از پلتفرم حضور استفاده میکنند، خواسته میشود تا:
- هرگز کاربر را غافلگیر نکنند
- کنترلهای معناداری را ارائه دهند
- هر گروه کاربری را بدون تبعیض در نظر بگیرند
- افراد را در اولویت قرار دهند، به ویژه از نظر حقوق دادهها.
همه ابزارهای پلتفرم حضور بر اساس این اصول ساخته شدهاند.
3- در انتظار لنگرهای فضایی آزمایشی
متا اخیرا اعلام کرده است که لنگرهای فضایی (Spatial Anchors) به زودی در حالت آزمایشی در دسترس خواهد بود. این فناوری به توسعه دهندگان این امکان را میدهد که اشیاء دیجیتالی ماندگاری را روی محیط واقعی کاربر بسازند و ثابت نگه دارند.
به عنوان مثال، کاربری که بر روی یک تخته سفید در واقعیت ترکیبی کار میکند، دفعه بعد که وارد سیستم شود، تخته سفید دقیقاً همان جایی که بوده است باقی میماند.
4- استفاده از قابلیت درک صحنه
درک صحنه (Scene Understanding)، پیوند تجربیات مجازی را با محیط فیزیکی آسان تر میکند. این قابلیت، به طور خودکار تشخیص میدهد که آیا دیواری در مقابل کاربر وجود دارد یا خیر و بر این اساس، تخته سفید مجازی را روی آن دیوار نصب میکند.
با استفاده از قابلیت درک صحنه، توسعهدهندگان میتوانند تجربههایی را ایجاد کنند که به صحنه و محیط آگاهی دارند. مهم تر از همه، این قابلیت شامل مدل صحنه و جریان ضبط صحنه هدایتشده توسط سیستم است تا به ضبط محیط فیزیکی با دقت بالا کمک کند.
5- استفاده از SDKهای تعاملی، صوتی و صفحه کلید
درک صحنه، بخشی از مؤلفه Insight SDK در پلتفرم حضور است. علاوه بر این، سه کیت توسعه نرم افزار دیگر نیز وجود دارد: SDK تعاملی، SDK صفحه کلید ردیابی شده و SDK صوتی.
SDK تعاملی، به توسعه دهندگان این امکان را میدهد تا تعاملات پیشرفته مبتنی بر کنترل دست مانند گرفتن، فشار دادن با انگشت، هدف گرفتن و انتخاب کردن را ایجاد کنند. صفحه کلید ردیابی شده، به منظور آوردن یک صفحه کلید مجازی قابل تایپ به فضاهای واقعیت مجازی یا ترکیبی طراحی شده است. در حالی که SDKصوتی، امکان مسیریابی بدون دخالت دست را فراهم میکند.
6- نمونه سازی بر اساس مستندات پرجزئیات
یکی از ویژگیهای اصلی که توسعه دهندگان میتوانند انتظار داشته باشند، مستندات مفصل و پرجزئیات برای همه ابزارها، قابلیتها و پروژههای نمونه است.
جالب اینجاست که متا، یک نمونه تجربه به نام The World Beyond (جهان آنطرف) ساخته است که قصد دارد اوایل سال 2022 آن را منتشر کند. توسعه دهندگان میتوانند به این نمونه تقریباً به عنوان یک الگو برای ایجاد تجربیات سفارشی خود اعتماد کنند.
هم رویش منتشر کرده است:
آموزش بینایی کامپیوتر با پایتون و OpenCV ___ بسته جامع
پلتفرم Oculus در مقابل پلتفرم حضور
سوالی که ممکن است با راه اندازی پلتفرم حضور پیش بیاید این است که مگر فیس بوک از قبل پلتفرم Oculus را ندارد؟
در واقع، پلتفرم Oculus مدتهاست که به عنوان پورتال یک مرحلهای برای طراحی، ساخت و انتشار برنامههای واقعیت مجازی به جامعه توسعهدهندگان خدمت کرده است و اکنون در نسخه 34 است.
تفاوت اصلی این است که SDKدر پلتفرم Oculus برای استفادههای اجتماعی واقعیت مجازی در نظر گرفته شده است. این پلتفرم دارای APIهایی برای دعوتهای سریع، اعلانها، مدیریت آواتار و سایر قابلیتهای اصلی است.
از سوی دیگر، پلتفرم حضور، برای کاربردهای واقعیت ترکیبی هدفمندسازی شده است – به ویژه برای سناریوهایی که جهانها و اشیاء مجازی با نمونههای واقعی تلاقی میکنند.
متا اعلام کرده است که این دو پلتفرم «برای کار با هم طراحی شدهاند» و توسعهدهندگان میتوانند از آنها با هم برای موارد زیر استفاده کنند:
- ساخت تجربیات کاربر در واقعیت ترکیبی
- ایجاد تعاملات طبیعی بیشتر با کاربر در دستگاههای Oculus Quest
توجه: در حالی که Oculus Quest قرار است به Meta Quest تغییر نام دهد، این شرکت قصد دارد همین نام تجاری Oculus برای پلتفرم Oculus برای توسعه دهندگان باقی بماند.
پلتفرم حضور، دروازهای به متاورس؟
پلتفرم حضور، اولین حرکت جدی فیس بوک (متا) به سمت واقعیت ترکیبی را نشان میدهد.
فراتر از انتقال ابتدایی از محیط فیزیکی کاربر به برنامههای واقعیت مجازی، اکنون میتوانیم انتظار سناریوهای واقعیت ترکیبی پیچیده، تعاملات چند کاربره در واقعیت ترکیبی و میزبانی از برنامههای دیگر حتی برنامههای شخص ثالث را داشته باشیم.
پروژههای پلتفرم حضور میتوانند به عنوان پایهای برای برخی دیگر از ابتکارات متا، از جمله عینکهای آیندهنگر واقعیت مجازی و ترکیبی، با عنوان Nazare، عمل کنند.
به عبارت دیگر، پلتفرم حضور از توسعه دهندگان و متخصصان واقعیت مجازی از سراسر جهان دعوت میکند تا در فهرست قابل توجه قابلیتهای واقعیت مجازی متا مشارکت کنند. و اصول زیربنایی دموکراسیسازی و جمعسپاری، دقیقاً همان چیزی است که انتظار میرود متاورس آینده را تقویت کند.
کلیدواژگان
پلتفرم حضور چیست | پلتفرم حضور چیست؟ | پلتفرم حضور | Presence platform | متاورس چیست | متاورس چیست به زبان ساده | metavers چیست | Presence platform چیست | Presence platform | پلتفرم حضور چیست | sdk چیست | sdk | مخفف sdk | واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی | واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی | واقعیت مجازی چیست | واقعیت ترکیبی mr | واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چیست
منبع
what-is-metas-presence-platform-and-how-does-it-work
دوره های آموزشی مرتبط
- آموزش پردازش تصویر با OpenCV و پایتون (شروع سریع و عمیق) ۸۲,۰۰۰ تومان
- آموزش نامپای NumPy --- دانشمند داده شوید! ۹۲,۰۰۰ تومان