با پیشرفت در زمینه محاسبات و علوم اعصاب، فاصله بین موارد علمی تخیلی و واقعیت بیشتر کاهش یافت. این مقاله که درباره ی هوش مصنوعی است به ترجمه واحد تحریریه تیم هم رویش نوشته شده است، نشان می دهد در حال حاضر چگونه به این سطح از هوش مصنوعی رسیده ایم. همچنین تعدادی از وقایع و لحظات کلیدی توسعه هوش ماشینی واقعی را نیز بیان می کند.
در مجله هم رویش منتشر شد:
هر آنچه که نیاز است درباره هوش مصنوعی بدانید را بخوانید
تاریخچه مختصر هوش مصنوعی (AI) – جدول زمانی هوش مصنوعی
یک جدول زمانی دقیق و کوتاه از تاریخچه هوش مصنوعی
1842 محاسبات مدرن متولد می شوند
ریشه همه محاسبات مدرن ناشی از کارهای آدا لاولیس است. او اغلب به عنوان اولین برنامه نویس جهان در نظر گرفته می شود. زیرا الگوریتمی برای محاسبه اعداد برنولی در یک ماشین محاسباتی تئوری که چارلز بابی آن را پیشنهاد داده بود (اما هرگز در واقع ساخته نشده است)، ساخت. لاوليس به يكي از نخستين منتقدان آن چه که در سال هاي بعد به عنوان هوش مصنوعي شناخته خواهد شد، تبدیل شد. او در یادداشت های خود در اعتراض به دستگاه پیشنهادی، ماشین Babbag (که به موتور تحلیلی معروف بود) اظهار داشت:
موتور تحلیلی ادعایی برای ایجاد هر چیزی ندارد. این موتور کارهایی را که انجام دادن آن ها برای ما بدیهی است، انجام می دهد. همچنین می تواند تجزیه و تحلیل را دنبال کند. اما قدرت پیش بینی هرگونه روابط تحلیلی یا واقعی را ندارد.”
1948 کاوش نظریه اطلاعات
کلود شانون را پدر عصر اطلاعات می پندارند. او مقاله ای تحت عنوان نظریه ریاضیات ارتباطات منتشر کرد. شانون در آن نظریه، زمینه ای را برای آنچه ما اکنون به عنوان حوزه نظریه اطلاعات تصور می کنیم، ایجاد کرد. جزئیات نظریه اطلاعات به طرز باورنکردنی پیچیده ای هستند. اما پیش فرض اصلی این است که تمام اطلاعات موجود در جهان را می توان به صورت باینری نشان داد. پیامدهای این نظریه در توسعه هوش مصنوعی بسیار زیاد بود. این بدان معنی است که رویکرد توسعه هوش مصنوعی را از نظر شبیه سازی نحوه کارکرد مغز انسان می توان در تلاش برای تکرار فرآیندها با استفاده از تکنولوژِی بررسی کرد.
1950 تشریح تست تورینگ
ریاضیدان برجسته انگلیسی، آلن تورینگ مقاله ای به نام محاسبات ماشینی و هوش منتشر کرد. در آن مقاله پارامترهای تشخیص و تمایز هوش واقعی ومصنوعی را تعیین کرده است. در بخش اول مقاله، تورینگ اظهار داشت که اگر ماشینی به اندازه انسان هوشمند عمل کند، در واقع همانند انسان هوشمند خواهد بود. به عنوان مثال، هرگاه در یک چت بصورت آنلاین در حال گفتگو بودید اما تشخیص ندهید که طرف مقابل یک انسان نیست، می توان گفت ربات (یا دستگاه) آزمون تورینگ را پشت سر گذاشته است. پس تحت این تعریف می توان آن را هوشمند تلقی کرد.
1951 ایجاد شبکه عصبی مصنوعی
ماروین مینسکی و دین ادموندز ماشین حساب تقویت کننده آنالوگ عصبی تصادفی (SNARC) را ساختند. SNARC با استفاده از 3000 لوله خلا uum، شبکه ای از 40 سلول عصبی را شبیه سازی کرد. در واقع این اولین شبکه عصبی مصنوعی محسوب می شد.
1956 پایه های بنیادی هوش مصنوعی به عنوان یک دنباله منظم مطرح می شود
چیزی که ما به عنوان هوش مصنوعی در ذهن داریم، از سال 1956 آغاز شد. زمانی که جان مک کارتی، گروه کوچکی از دانشمندان را دعوت کرد تا در طول تابستان دور هم جمع شوند و در مورد روش های ساخت ماشین آلات برای کارهای جالب صحبت کنند. مک کارتی نوشت: “ما فکر می کنیم که می توان پیشرفت چشمگیری انجام دهیم. اگر گروهی از دانشمندان را به دقت انتخاب کنیم که در طول تابستان، روی آن دقیق کار کنند.” این کارگاه، زمینه ایجاد یک رشته دانشگاهی را برای افرادی که رویا ماشین های هوشمند را در سر داشتند، ایجاد کرد. در آغاز، بیشتر روی حل مسائل ریاضی انتزاعی و منطقی متمرکز بودند. اما به سرعت پی بردند که کامپیوترها می توانند کارهای بیشتری به سبک انسان انجام دهند.
هم رویش منتشر کرده است:
آموزش شبکه عصبی مصنوعی -- از صفر به زبان ساده
1957 Perceptron توسعه یافته است
در Perceptron از یک شبکه یادگیری رایانه ای دو لایه ای استفاده شده است. این شبکه عصبی توسط فرانک روزنبلات ساخته شده است. این شبکه عصبی مصنوعی اصلی، قادر به شناسایی الگو است.
1962 برنامه ریزی یک کامپیوتر برای بازی چکر
یکی از پیشگامان درباره ی هوش مصنوعی آرتور ساموئل بود. او برنامه های رایانه ای را برای یادگیری بازی checker ایجاد کرد. همچنین او اصطلاح “یادگیری ماشین” را ابداع کرد. در سال 1962، برنامه بازی چکرز که ساموئل آن را نوشته بود، در برابر بازیکن اصلی چکرز به پیروزی رسید.
1965 چت بات الیزا ایجاد می شود
الیزا یك برنامه رایانه ای پردازش زبان طبیعی اولیه (معروف به چت بات) است. سازنده آن جوزف وایزنباوم است. الیزا با بیان جملاتی که از آن پرسیده می شود به عنوان روان درمانگر مطرح شد. الیزا در ابتدا فقط به عنوان روشی برای نشان دادن سطحی بودن ارتباط بین انسان و ماشین ایجاد شد. با این حال ویزنباوم ازاین که چگونه بسیاری از افراد احساسات انسان مانند را به الیزا نسبت می دهند، بسیار متعجب شد.
1972 ظهور سیستم های خبره
محققان دانشگاه استنفورد MYCIN را ساختند. MYCIN یکی از سیستم های خبره است که توانست به شناسایی باکتری های پشت عفونت های جدی کمک کند. همچنین آنتی بیوتیک های مناسب را برای درمان نیز توصیه کند.
1975 اولین سیستم برای خودکارسازی فرایندهای تصمیم گیری و حل مسئله ایجاد می شود
برنامه ای به نام Dendral روشی را كه شیمی دانان از طریق تفسیر داده های طیف سنجی جرمی، مولکول های آلی ناشناخته را تشخیص می دهد، ایجاد کرد. دندرال اولین سیستمی بود که فرآیندهای تصمیم گیری و حل مسئله را به صورت خودکار انجام می داد. همچنین اولین کشفیات تولید شده توسط رایانه را که در یک مجله معتبر منتشر شده بود را تولید کرد.
1981 پروژه نسل پنجم کامپیوتر راه اندازی شد
پروژه نسل پنجم رایانه توسط وزارت تجارت و صنایع بین المللی در ژاپن راه اندازی شد. بودجه ای به ارزش 850 میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته بودند. این پروژه، توسعه کامپیوترهایی با قابلیت ترجمه زبان، تفسیر تصویر و حتی استدلال در سطح انسانی را هدف قرار داد.
1986 مقدمه انتشار مجدد
دیوید رومل هارت، جفری هینتون و رونالد ویلیامز در مقاله خود با عنوان “یادگیری بازنمایی با خطاهای انتشار مجدد” پایه های انتشار مجدد را به عنوان یک روش یادگیری جدید ایجاد کردند.
هم رویش منتشر کرده است:
آموزش ساخت شبکه عصبی با پایتون (و دیگر زبانها) از صفر
1987 اولین اتومبیل “خودران” در آلمان آغاز به کار می کند
ارنست دیكمنز دانشمندی که یك ون مرسدس با دو دوربین و چند رایانه را برای آزمایش در محیط بیرون، ساخت. سپس خود او آن اتومبیل را در امتداد بزرگراه آلمان با سرعت 90 كیلومتر در ساعت (55 مایل در ساعت) هدایت كرد. این آزمایش اولیه با وسایل نقلیه خودران در حال توسعه امروزی قابل مقایسه نیست. با این حال بدون شک در آن زمان نشانه وقایع مهمی در آینده بود.
1997 کامپیوتر، گری کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان را شکست داد
کامپیوتر Deep Blue شرکت آی بی ام قهرمان شطرنج جهان گری کاسپاروف را شکست داد. جالب است بدانید کسپاروف تقاضای یک بازی برگشت را داد اما IBM آن خواسته را قبول نکرد.
2000 رباتی که قادر به شناخت احساسات انسانی است، ارتقاء یافته است
ربات Kismet توسط Cynthia Breazeal از MIT ساخته شده است. این ربات توانایی شناخت و شبیه سازی احساسات انسانی را دارد.
2004 پنتاگون یک چالش مسابقه اتومبیل ربات را آغاز می کند
پنتاگون اولین چالش بزرگ Darpa را راه اندازی کرد. این چالش یک مسابقه برای ربات هایی به صورت اتومبیل در صحرای موهاوی بود. این ایده، آغاز شور و اشتیاق اتومبیل های خودران الآن است.
2011 به یک نقطه عطف در تشخیص بصری رسیده است
مسابقه تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی درآلمان، به وسیله یک شبکه عصبی کانولوشن با دقت 99.46٪برنده شد. در حالی که دقت انسان در این رقابت 99.22٪ بود.
2012 رنسانس یادگیری عمیق(دیپ لرنینگ)
پیشرفت در یادگیری عمیق، تشخیص گفتار و تصویر را به طرز قابل توجهی دقیق تر کرد. همچنین باعث ایجاد یک دوره جدید در این زمینه شد. با توجه به علاقه شرکت های جدید در باره این حوزه باعث تقویت و پیشرفت آن شد.
** پیش از این آموزش یادگیری ماشین از صفر در همرویش منتشر شد. برای دیدن فیلم معرفی این آموزش بر روی این لینک (+) و یا پخش کننده پایین کلیک کنید:
برای دریافت بسته کامل این آموزش بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آموزش یادگیری ماشین از صفر — یادگیری سریع و آسان
2016 کامپیوتر، قهرمان جهان بازی Go را شکست می دهد
AlphaGo، لی سدول، بازیکن قهرمان جهان در برد گیم Go را شکست داد. این کامپیوتر بسیارمانند یک انسان عمل کرد; حتی می توان گفت این کار را بهتر از یک انسان انجام داد.
2017 سیستم دیپ لرنینگ، Pac-Man را در آتاری 2600 شکست داد
شرکت هوش مصنوعی Maluuba با استفاده از دیپ لرنینگ، سیستمی ایجاد کرد که توانست به حداکثرامتیاز Pac-Man یعنی 999،900 برسد.
برای مطالعه بخش دوم از این مقاله در مجله هم رویش ، تاریخچه کوتاه از هوش مصنوعی : بخش دوم ______ تاریخچه تحلیلی کلیک کنید.
کلید واژگان
تاریخچه تصویری هوش مصنوعی – هوش مصنوعی – درباره هوش مصنوعی – هوش ماشینی – سیستم های خبره – تست تورینگ – تاریخچه ai – درباره ی هوش مصنوعی – نمونه سیستم خبره – سیستم های خبره – turing test – تست turing – ماشین تورینگ – تاریخچه تصویری هوش مصنوعی
منبع :
A SHORT HISTORY OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE